Duo-raadslidmaatschap

Een kandidaat voor duo-raadslidmaatschap voldoet in principe aan dezelfde vereisten als iedere andere kandidaat op de lijst.  Sommige eisen wegen echter wat minder zwaar, zoals de eis met betrekking tot beschikbaarheid voor campagneactiviteiten. Ook kandidaten die een duo-raadslidmaatschap ambiëren, zullen geïnterviewd worden door de lijstadviescommissie.

Een duo-raadslid ondersteunt de fractie door deel te nemen aan een raadscommissie en daar namens de partij inbreng te leveren. Een duo-raadslid mag niet deelnemen aan de raadsvergaderingen en stemt ook niet mee. Net als raadsleden worden duo-raadsleden beëdigd door de burgemeester en ze krijgen toegang tot alle stukken die ook ter beschikking staan van raadsleden.

De kieslijst van D66-Bloemendaal bestaat meestal uit een stuk of 20 mensen, waarvan de eerste 3-4 kandidaten kans maken op een plek in de raad, afhankelijk van hoe goed de partij het doet bij de verkiezingen. Daarachter staan de mensen die in principe beschikbaar zijn als duo-raadslid of als ‘reserve’ als iemand ziek wordt of terugtreedt.

Het duo-raadslidmaatschap wordt meestal gezien als een ‘opstapje’ naar het raadslidmaatschap, of een probeer-periode. Het voordeel van een duo-raadslidmaatschap  is dat het minder tijd kost en dat je gemakkelijker terug kunt treden als het niet goed meer te combineren is met andere werkzaamheden.

Het duo-raadslidmaatschap kost minder uren per maand dan een raadslidmaatschap. Er staat een dan ook een kleinere financiële vergoeding tegenover.

Laatst gewijzigd op 27 december 2020