donderdag 18 maart 2021

SUPERTROTS!

Supertrots zijn we! Op Sigrid, op de partij, en vooral op onze lokale vrijwilligers die hebben geholpen de partij naar recordhoogten te stuwen. Door te flyeren, mee te doen aan ‘Schoon Bloemendaal-acties’ of door goede gesprekken te voeren met buren, vrienden en familie over de toekomst van onze samenleving.

In Bloemendaal hebben we het ontzettend goed gedaan, nog beter dan landelijk. De opkomst was wederom hoog: 88,7%. De stemmen zijn verdeeld over 29 partijen. De VVD blijft met 5054 stemmen de grootste partij, maar verliest toch 7,6% ten opzichte van de vorige verkiezingen, wat indruist tegen de landelijke trend. D66 is tweede partij met 3765 stemmen ofwel 24% van de stemmen, een winst van 5,9% ten opzichte van 2017 en zo’n 9% meer dan het landelijk gemiddelde.

Ook ons kleine neefje Volt wint 5% van de stemmen. CDA, PvdA, Groen Links, SP, PVV en 50Plus verliezen allen licht ten opzichte van 2017, terwijl PvdD, FvD, CU en Ja21 een stijging boeken. De verkiezingsuitslagen van Bloemendaal vindt u hier.

Opvallende trends:

• VVD is de grootste partij van het land, maar verliest regionaal wel terrein. In Haarlem verliest de VVD 1,6% ten opzichte van 2017, in Zandvoort 1,7%, in Haarlemmermeer 1,5% en in Heemstede zelfs 4,6%. In Haarlem en Amsterdam is D66 de grootste partij geworden. Zie hier.
  • De VVD blijft de grootste partij van Nederland, maar ziet al sinds 2012 de steun van de oude garde in ‘villadorpen’ als Laren, Wassenaar, Heemstede, Bloemendaal en Rozendaal afnemen. Zie hier.

De winst van D66 komt vooral van kiezers die anders op GroenLinks of de PvdA hadden gestemd. Net als D66 willen deze stemmers een progressiever, eerlijker en vooral groener Nederland.