zaterdag 19 december 2020

D66 stelt vragen over Tweede Kamer verkiezingen

Vanwege corona heeft de fractie van D66 Bloemendaal onderstaande vragen aan het college gesteld over de aanstaande Tweede Kamer verkiezingen. Zie hieronder de vragen van de fractie en de antwoorden van het college.

1. Wat is de stand van zaken m.b.t. de voorbereiding?
    Werkgroep verkiezingen (‘burgerzaken Bloemendaal’) is al geruime tijd aan de slag met de Tweede Kamerverkiezing van 15, 16, 17 maart 2021. De werkgroep is verder aangevuld met ambtenaren van o.a. team Communicatie, Ruimte, Facilitair en de Gebouwenbeheerder.
    Periodiek heeft er afstemming plaats met de portefeuillehouder (burgemeester) en xxx (vanwege privacy naam verwijderd).
  2. Kunnen vanwege de corona-maatregelen (alle) gebruikelijke stembureaus gebruikt worden?
    Nee, in goed overleg met de verantwoordelijke personen van ‘de Rijp’ valt deze locatie af. Idem BSV (Bloemendaalse School Vereniging). Dit juist ook om besmettingsgevaar voor de bewoners, scholieren en personeel maximaal te voorkomen.
  3. In die gevallen waarin dit niet mogelijk blijkt, welke alternatieve locaties zijn beschikbaar die voldoen aan de corona-richtlijnen?
    Hertenkamp en gebouw van ‘Welzijn’ (gelegen aan de Bloemendaalseweg Overveen). Gelijk aan vorige jaren zijn er dus 15 locaties beschikbaar. Deze zullen COVID-19 proof worden ingericht waarbij er op iedere locatie een gastheer/gastvrouw aanwezig is juist om continu toezicht te houden dat er zich niet te veel mensen in het stemlokaal (tegelijk) ophouden/bevinden. De stemlokalen zijn o.a ook voorzien van kuchschermen. Mond-neuskapjes zullen steeds ruim voorhanden zijn. Idem ontsmettingsmiddelen.
  4. Welke stemlocaties gaan maandag en de dinsdag voor de verkiezingsdag open om eerder stemmen mogelijk te maken? Wat zijn de openingstijden?
    In iedere kern is er tevens op maandag, dinsdag een stembureau geopend. Besluitvorming welke locaties het dan betreft is binnenkort door B&W. Openingstijden van 07:30-21:00 uur waarbij aangetekend dat definitieve besluitvorming door het Rijk eerst medio december een feit is. Gemeenten voeren dit vervolgens in medebewind uit maar mogen dus o.a. op dit onderdeel geen eigen beleid voeren.
  5. Wordt er gestemd op alfabet om (lange) rijen te voorkomen?
    Kort antwoord: dit is niet toegestaan.