vrijdag 18 september 2020

Projectontwikkelaars gaan meebetalen aan bovenwijkse voorzieningen

De raad van Bloemendaal roept het college op om een Nota Kostenverhaal bovenwijkse voorzieningen op te stellen, opdat projectontwikkelaars ook meebetalen aan dergelijke faciliteiten.

D66 wil Bloemendaal zo mooi houden als het is. Dat kost geld. Zeker nu het slecht gaat met de gemeentefinanciƫn, moet gezocht worden naar nieuwe financieringsvormen. Een mogelijkheid daarvoor is het laten meebetalen door projectontwikkelaars aan zogenoemde bovenwijkse voorzieningen. Dit zijn openbare faciliteiten die voor een groter gebied nut hebben. Dit zijn bijvoorbeeld parken, wegen, bruggen en speelvoorzieningen.

Door een lange raadsvergadering op 2 juli kon D66 niet meer een motie hierover indienen, maar op 17 september lukte dat wel. Samen met GroenLinks, de PvdA, het CDA en de VVD dienden wij een motie in om het college op te roepen een Nota Kostenverhaal bovenwijkse voorzieiningen op te stellen.

Alle nog aanwezige raadsleden stemden voor de motie. De nota wordt opgepakt bij het traject voor de omgevingsvisie.