woensdag 29 januari 2020

“Wat voor samenleving willen wij?”

De noodzaak om de financiën van de gemeente Bloemendaal op orde te houden, wordt steeds duidelijker. De schuldpositie kan flink oplopen. Daarom stond de nieuwjaarsbijeenkomst van D66 Bloemendaal dinsdag 21 januari in het teken van dit onderwerp. Het leverde diverse reacties op.

Een van de aanwezigen vatte de probleemstelling als volgt samen. “Wat voor samenleving willen wij?”  Een ander wilde weten welk prijskaartje daaraan hangt. “Wij moeten alles bespreekbaar maken” was een veelgehoorde opmerking. En inderdaad, aan het einde van de avond was er een reeks aan suggesties opgetekend zoals hoe de opbrengst van de verkoop van de Eneco-aandelen te besteden, efficiënter werken door de gemeente, een verhoging van de parkeergelden en de toeristenbelasting en de wens om toenemende kosten van de zorg beheersbaar te houden.

De avond begon met een presentatie door fractielid Philip Groen over welke onderwerpen en mogelijkheden er zijn om kosten te kunnen besparen of zaken anders te regelen. Dat was een duidelijke impuls voor de deelnemers om met elkaar over de genoemde onderwerpen in discussie te gaan. De fractie van D66 kan de suggesties van de afgelopen nieuwjaarsbijeenkomst goed gebruiken om tot een eindoordeel te komen over de bezuinigingsvoorstellen die naar verwachting in mei in de gemeenteraad aan de orde komen.