vrijdag 27 september 2019

Regionale Energiestrategie

Deze week spraken wereldleiders op een VN-top in New York over klimaatverandering. Tijdens de raad van 26 september spraken raadsleden in Bloemendaal ook over de klimaatverandering. Misschien was deze raadsvergadering nog wel belangrijker dan de VN-gesprekken. Want op lokaal niveau moet het gebeuren!

In Nederland is een grootschalig programma opgetuigd om de energietransitie vorm te geven. In regio´s worden energiestrategieën opgesteld. Dit gebeurt ook in Noord-Holland Zuid en daarbinnen onder andere in de regio IJmond/Zuid-Kennemerland. Er is nu alleen nog besloten over de aanpak, op hoofdlijnen, en nog niet over de inhoud. Daar wordt de komende jaren aan gewerkt. D66 vindt het van belang dat diverse groepen mensen daarbij betrokken worden. Speciale aandacht willen we vragen voor het raadplegen van de jeugd. Want hoewel we nu al gevolgen van de klimaatverandering ondervinden, gaat het vooral de jeugd en de generaties na hen raken. Juist daarom is het zo belangrijk dat de Bloemendaalse jongeren hierbij betrokken worden.