vrijdag 5 juli 2019

D66 wil snel duidelijkheid over mobiliteitsplan Formule 1 races

D66 heeft in de gemeenteraad van donderdag 4 juli een motie ingediend waarin het college wordt opgeroepen om op korte termijn in overleg te treden met de provincie en het rijk met het verzoek om een commissaris, regisseur of kwartiermaker mobiliteit aan te stellen. Dit om zo snel mogelijk het mobiliteitsvraagstuk rondom de komende Formule 1 races op te lossen. Ook wordt gevraagd op welke wijze zo’n regisseur deze taak het beste kan volbrengen. De motie “Laat de Formule 1 niet uit de bocht vliegen” werd aangenomen met de steun van GroenLinks, CDA en PvdA.

“Wij maken ons grote zorgen over de voortgang van de organisatie van de Formule 1”, zei Lex Oude Weernink (D66) in de Bloemendaalse raad. “Er is nog steeds geen mobiliteitsplan en wat ons betreft is het nu twee voor twaalf om tot een goede oplossing te komen voor de verkeersstromen naar en van Zandvoort.” D66 geeft aan dat de verantwoordelijkheid voor mobiliteit in onze regio ligt bij een zeer groot aantal partijen: gemeenten, provincies, vervoerregio Amsterdam, ProRail, NS en het Rijk. “De regie over die mobiliteit kunnen wij daarom niet bij één gemeente – Zandvoort – onderbrengen. Dit probleem vraagt om een bovenregionale, krachtdadige regie. Een procesregisseur is daarvoor een doeltreffende oplossing”.