maandag 12 december 2016

Wisseling van de wacht bij fractie D66 Bloemendaal

Fractie D66 Bloemendaal 2012-2016

Omdat Maaike Kamps, lid van de fractie van D66 in de gemeenteraad van Bloemendaal, al enkele maanden met erg hinderlijke gezondheidsproblemen kampte, is zij in december teruggetreden uit de raad. Wel wil zij zich, zodra haar gezondheid dat weer toelaat, blijven inzetten voor D66 en de Bloemendaalse politiek. Op Facebook leest u haar afscheidswoorden.
En ook raadslid Gerard Metselaar verlaat de fractie deze maand.

Maaike Kamps laat weten “dat raadswerk veel tijd en inzet vergt, en dat moet passen naast een baan en gezinsleven. Erg jammer dat het raadswerk nu op bijna hetzelfde moment voor twee personen van de fractie te veel is geworden.”

De afdeling Bloemendaal van D66 heeft begrip voor de besluiten van Maaike en Gerard, maar betreurt ten zeerste dat D66 hierdoor twee gedreven raadsleden moet missen. Wij wensen Maaike veel sterkte met haar herstel.

De plaats van Maaike in de gemeenteraad is op 22 december ingenomen door de eerstvolgende op de kieslijst van de gemeenteraadsverkiezingen van 2014, Maurits van Tol uit Vogelenzang. Maurits is al jaren actief voor D66 Bloemendaal in de functie van afdelingsvoorzitter.

In januari treedt Gerard Metselaar terug uit de gemeenteraad van Bloemendaal, omdat hij het lidmaatschap van de raad in toenemende mate als te belastend ervaart.  Gerard werd in maart 2014 voor D66 met voorkeurstemmen gekozen in de raad. Een interview met Gerard Metselaar over zijn vertrek kunt u lezen in het Bloemendaals Nieuwsblad van 12 januari (link volgt).

Conny van Stralen, fractievoorzitter van D66 Bloemendaal: “Met Gerard Metselaar verliezen we een markante Bloemendaler uit de gemeenteraad, die zich de afgelopen jaren met hart en ziel ingezet heeft voor zijn dorp. Zijn parate kennis van het verleden zullen wij missen, maar toch ook hopelijk nog veel kunnen raadplegen in de toekomst. Na het vertrek van Maaike Kamps vorige maand is dit weer een zwaar verlies voor de fractie.”

Hein Struben uit Overveen is de beoogd opvolger van Gerard Metselaar in de vier leden tellende fractie van D66 in de gemeenteraad van Bloemendaal. Hein stond op plaats 4 van de kieslijst van de gemeenteraadsverkiezingen in 2014 en werd toen ingehaald door de nummers 5 en 6 vanwege voorkeursstemmen. De verwachting is dat hij voorgedragen wordt voor benoeming in de raad op 26 januari en dan lid zal worden van de commissie Samenleving.

Hein Struben woont sinds 1981 in Bloemendaal. Hij is opgeleid als architect en stedenbouwkundige. Hein is altijd actief geweest in D66 Bloemendaal, hij is voorzitter van het Bestuur D66 Bloemendaal geweest, speelde een belangrijke rol bij totstandkoming van een regiovisie op verkeer en vervoer in 2010 en was betrokken bij de coalitie onderhandelingen voor deze periode. Hein is lid van de Provinciale Staten van Noord-Holland voor D66. Hij is daar voorzitter van de commissie Mobiliteit en Financiën en lid van de commissie Europa.

Hoewel het binnen D66 niet gewenst is functies te combineren, is door het landelijk bestuur voor de betrekkelijk korte periode tot aan de gemeenteraadsverkiezingen van 2018 compensatie verleend.

“We kennen Hein als iemand met hart voor de publieke zaak” aldus Conny van Stralen, fractievoorzitter van D66 Bloemendaal,”ik ben erg blij dat hij zijn ervaring ook wil inzetten voor de gemeente Bloemendaal.”

“Hein is thuis in de regio en kent de lastige dossiers van Bloemendaal goed,” stelt Robert van Bussel, vice-voorzitter van de afdeling D66 Bloemendaal, “voor de korte periode tot de volgende verkiezingen is hij de ideale invaller.”