dinsdag 1 december 2015

Ton van Rijnberk nieuwe wethouder in Bloemendaal

Op 16 december is Noordwijker Ton van Rijnberk (66) voor als nieuwe wethouder in Bloemendaal voor de portefeuilles wonen, zorg, onderwijs & cultuur. Hij vervult daarmee de vacature die in oktober is ontstaan door het vertrek van Jur Botter.
Van Rijnberk is al sinds 1980 politiek actief voor D66 en heeft veel politiek-bestuurlijke ervaring: hij was bestuurslid, vijftien jaar raadslid en negen jaar wethouder in respectievelijk Noordwijk en Hillegom. In drie colleges heeft hij een groot aantal verschillende portefeuilles onder zijn hoede gehad. Daarnaast heeft hij ruime ervaring met gemeentelijke samenwerkingsverbanden en grote projecten. Hij zal de portefeuille sociaal domein op zich nemen.

Doorstart voor Bloemendaal

Met de komst van een nieuwe wethouder Is ook het fractievoorzitterschap gewijzigd. Conny van Stralen volgt Jerker Westphal op, die heeft aangegeven het voor de doorstart van D66 in de Bloemendaalse politiek van belang te vinden de rolverdeling binnen de fractie anders in te vullen.
Van Stralen is blij met de keuze voor Van Rijnberk: “Ton is door zijn brede ervaring een goede aanvulling op het huidige college. Hij is een daadkrachtige teamplayer die zich snel zal inwerken. Hij is maatschappelijk betrokken en heeft de nodige inhoudelijke kennis. Ton is de juiste keuze is voor Bloemendaal.”

Van Rijnberk is zelf zeer enthousiast: “ik heb er echt zin in. Bloemendaal is natuurlijk een prachtige gemeente en er ligt een flinke uitdaging in het sociaal domein. Nu de overdracht van taken is afgerond, volgt immers de transformatie, die inhoudt dat de gemeenten lokaal gaan bepalen hoe de zorg kwalitatief goed en op maat verleend gaat worden. Daar wil ik me als wethouder graag voor inzetten.”