vrijdag 11 september 2015

Vluchtelingenhulp in Bloemendaal

Het zal niemand ontgaan zijn dat de stroom vluchtelingen uit oorlogsgebieden enorm toeneemt, zowel binnen Europa als aan de grenzen van Europa. De beelden in de media zijn schokkend. Naar aanleiding daarvan hebben veel inwoners de raadsleden benaderd, onder meer op de Bloemendaalse Jaarmarkt, met de vraag: wat gaat de gemeente doen? Wat gaan jullie doen? En veel inwoners vroegen ons ook: wat kunnen wij doen?
De kwestie van de vluchtelingen is in de commissie Samenleving aan de orde gesteld. D66-wethouder Jur Botter meldde dat in het college al besproken was de vluchtelingenkwestie aan zijn portefeuille toe te voegen. Ook had hij al laten uitzoeken welke rol Bloemendaal het beste zou kunnen vervullen volgens het kabinet. Onze gemeente zou zich het beste kunnen richten op jonge asielzoekers, zo bleek.
Wethouder Botter gaat samen met de burgemeester bekijken welke mogelijke opvanglocaties er zijn. Ook gaat hij contact opnemen met de vrijwilligerscentrale om te bespreken hoe inwoners hun hulpaanbod het beste vorm kan geven en hoe een en ander het beste op elkaar afgestemd kan worden. In oktober zal hij hierop terugkomen in de commissie.
D66 Bloemendaal vindt het belangrijk dat Bloemendaal een substantiële bijdrage levert in deze kwestie, vanzelfsprekend binnen de mogelijkheden die de gemeente heeft.