woensdag 6 mei 2015

Winkels mogen op zondag vanaf 11 uur open

In de raadsvergadering van 30 april 2015 is de nieuwe winkeltijdenverordening van Bloemendaal aangenomen met alleen de stemmen van CDA tegen. Aanpassing van de winkeltijdenverordening was nodig omdat de landelijke Winkeltijdenwet gewijzigd is. Het Rijk laat het aan de gemeenten over in welke mate zij winkeliers de ruimte willen bieden om op zon- en feestdagen open te gaan. Bloemendaal heeft, in navolging van haar buurgemeenten, besloten dat winkels doordeweeks tussen 6 en 22 uur en op zondag vanaf 11 uur open mogen. Ze mogen alleen niet laden en lossen op zondag.

D66 vindt het belangrijk dat hiermee tegemoet wordt gekomen aan de brede maatschappelijke behoefte aan verruiming van openingstijden. Dit is goed voor de economie en voldoet aan de wensen van mensen om op andere tijden te winkelen dan vroeger.  “Zowel ondernemers als inwoners willen minder regels hierover,” stelt Conny van Stralen, raadslid, “D66 gaat er vanuit dat door goed overleg overlast voorkomen kan en zal worden. Zo niet, dan is er voldoende andere regelgeving om daartegen op te treden. We zullen goed volgen hoe de verruiming van de winkeltijden verloopt.”