maandag 13 april 2015

Werkbezoek aan regionaal werkplein

Op woensdag 1 april bezochten raadsleden en bestuurders de vernieuwde locatie van het Werkplein aan de Zijlsingel in Haarlem. Het is in ieder geval een  mooie werklocatie gevonden.

Voor inwoners en werkgevers is er nu 1 regionale plek waar gesprekken plaatsvinden over werken en scholing. Binnen de arbeidsmarktregio Zuid-Kennemerland en IJmond werken negen gemeenten samen. Het zijn in de regio Zuid-Kennemerland de gemeenten: Bloemendaal, Haarlem, Haarlemmerliede-Spaarnwoude, Heemstede en Zandvoort. Het zijn in de regio IJmond de vier gemeenten: Beverwijk, Heemskerk, Uitgeest en Velsen.

Trainingsruimte werkplein Haarlem

UItzicht vanaf "de Sierkan" op Haarlem (Werkplein)

UItzicht vanaf “de Sierkan” op Haarlem (Werkplein)

De raadsleden kregen een update over de activiteiten die sinds 1 januari breder geworden zijn en een rondleiding door het gebouw.

“Goed om te zien hoe entousiast hier gewerkt wordt in een prachtig, maar doelmatig gebouw,” aldus Conny van Stralen, raadslid voor D66 en voorzitter van de commissie Samenleving in Bloemendaal, ” Ook voor werkzoekenden biedt dit een prettige plek om te overleggen met hun contactpersoon – al zijn de digitale hulpmiddelen nu leidend geworden in het zoekproces.”

Wachtruimte bij spreekkamers werkplein regio Kennemerland in Haarlem

UWV Haarlem, Pasmatch Personeelsdiensten, de regionale sociale diensten en het Leerplein zijn sinds eind 2014 gevestigd op één locatie: Werkplein Zuid-Kennemerland en IJmond aan de Zijlsingel 1 in Haarlem. Werkzoekenden kunnen er op uitnodiging terecht voor workshops, speeddates, trainingen en, indien nodig, persoonlijke ondersteuning of een afspraak. De medewerkers van het Leerplein pakken schoolverzuim en voortijdig schooluitval aan voor jongeren van 5 tot 27 jaar. Jongeren vanaf 18 jaar kunnen er voor allerlei scholingsvragen terecht. Werkgevers kunnen terecht bij het Werkgevers Servicepunt.