vrijdag 23 januari 2015

D66-fractievoorzitter Westphal blikt terug op een roerige week

De burgemeester weg, een wethouder weg. Een motie van wantrouwen tegen een derde bestuurder. Al met al was er sprake van een tumultueuze week in de Bloemendaalse politiek. Hoe heeft D66-fractievoorzitter Jerker Westphal de afgelopen dagen ervaren?

“Ik kijk met gemengde gevoelens terug. Op dit soort commotie zit niemand te wachten. Het is jammer dat het dossier Elswouthoek zich heeft kunnen ontwikkelen tot zo’n misère. Daarmee lijkt het alsof er niets goed gaat in de gemeente, terwijl er heel veel zaken wél goed gaan. Denk aan de decentralisatie van de zorg die op schema ligt, het cultuurbeleid, een sluitende begroting. We wonen in een fijne, mooie, veilige gemeente met goede voorzieningen, en ik vind het vervelend – en ik denk veel Bloemendaalse inwoners met mij – om dit steeds te moeten uitleggen aan anderen.

Dat laat onverlet dat er verbeterpunten zijn aan te wijzen in het gemeentelijk handelen omtrent Elswouthoek van de afgelopen jaren. Het is goed die ruimhartig te erkennen en te benoemen om ervan te leren. Let wel, dat geldt niet alleen voor het bestuur, dat geldt zeker ook voor de raad, die hier ook een aandeel in heeft. D66 is het met wethouder Botter eens dat iedereen die een rol speelt in dit dossier, maar dan ook iedereen, over zijn schaduw heen moet stappen om verder te kunnen.

Tijdens de extra raadsvergadering van januari zijn er cruciale stappen gezet. Stappen die essentieel zijn om het vertrouwen in de Bloemendaalse politiek te behouden.  Wat D66 betreft gaan we nu voortvarend aan de slag met de werving van een nieuwe burgemeester, wethouder en – niet te vergeten – een gemeentesecretaris. We willen focussen op verbetering van de gemeentelijke dienstverlening, voor alle inwoners van Bloemendaal. De verhuizing naar het nieuwe gemeentehuis biedt daarbij zeker kansen voor versterking van de ambtelijke organisatie.”