vrijdag 26 september 2014

Terug naar de inhoud op dossier Elswouthoek

De kwestie Elswouthoek  loopt al veel te lang. Dit is niet goed voor de eigenaren en niet voor de gemeente, zo vindt D66. We willen daarom dat de gemeente terug gaat naar de inhoud en een eventueel voorstel van de eigenaren van Elswouthoek zo snel mogelijk toetst aan het bestemmingsplan, zoals het hoort. Het bestemmingsplan biedt de eigenaren voldoende mogelijkheden om diverse opties te realiseren.

In het verleden is geprobeerd tot een overeenkomst te komen. Dit is niet gelukt als gevolg van een vertrouwensbreuk. De bestuursrechter heeft daarbij de gemeente, die de besprekingen afbrak, gelijk gegeven in haar opstelling. Met voortschrijdend inzicht vinden we dat een convenant sowieso niet de wijze is waarop je ruimtelijke opgaven moet willen realiseren. De burger en de gemeente staan in eerste instantie andere middelen ter beschikking.

Wat het artikel van 16 augustus in het Haarlems Dagblad betreft, zien we dat de intenties van wethouder De Rooij goed waren. Ze wilde verduidelijken dat de kwestie Elswouthoek een groot beslag heeft gelegd op de capaciteit van de ambtelijke organisatie en een aanslag heeft gedaan op de veerkracht van ambtenaren. Daarbij is ze echter te ver gegaan door de percepties van haar ambtenaren als feit te presenteren en daarmee een oordeel over de eigenaren van Elswouthoek uit te spreken. Dit past een overheid niet, vindt D66. Hier heeft de wethouder haar afkeuring over uitgesproken in de commissievergaderingen van 11 september en 18 september jl.