maandag 27 januari 2014

D66 Bloemendaal wil nu vooruit!

D66 Bloemendaal heeft haar verkiezingsprogramma gepubliceerd hier op de website,  Speerpunten zijn de kwaliteit van de leefomgeving, de best mogelijke zorg en een betere dienstverlening voor de inwoners in de gemeente Bloemendaal.

“Ons programma is betrokken en inhoudelijk,” zegt lijsttrekker Jerker Westphal. “Hiermee maakt D66 het verschil in Aerdenhout, Bennebroek, Bloemendaal, Overveen en Vogelenzang.”

Er verandert de komende jaren veel voor gemeenten. Zo wordt de gemeente verantwoordelijk voor de langdurige zorg voor haar inwoners. Westphal: “We richten ons op kwaliteitsverbetering van de zorg en niet alleen op de kosten ervan. De behoefte van de inwoner moet uitgangspunt zijn en blijven. De kosten kunnen beheerst worden door resultaatgericht en doelmatig te werken.”

Wat blijft is dat de gemeente gaat over de leefomgeving. Westphal: “We hebben afgelopen periode bereikt dat in de Haringbuys een aantrekkelijke, passende woonwijk wordt gebouwd. Maar de leefomgeving is meer dan dat. Het gaat ook over genoeg goede voorzieningen op het gebied van onderwijs, sport, cultuur en zorg. Hier blijft D66 zich voor inzetten.”

Goed bestuur

Daadkrachtig besturen blijkt heel goed mogelijk te zijn in een kleine, zelfstandige gemeente. Nauwe samenwerking met naburige gemeenten zal de bestuurskracht van Bloemendaal verder versterken, terwijl het bestuur toch dicht bij de inwoners blijft. Westphal: “De gemeente kan het niet iedereen naar de zin maken, maar de gemeente kan wel luisteren naar haar inwoners en eerlijk uitleggen hoe besluiten tot stand zijn gekomen.” Zelf heeft D66 bij het opstellen van haar programma ook goed geluisterd naar inwoners en betrokkenen uit allerlei werkvelden. Westphal: “De inwoners van Bloemendaal zijn vaak kundig en mondig, daar moeten we gebruik van maken. Juist nu, in tijden van noodgedwongen bezuinigingen.”