woensdag 13 februari 2013

Valentijnsactie D66 Bloemendaal: Hulde aan de Bloemendaalse Reddingsbrigade

Op maandagavond 11 februari is het waterkoud aan de Bloemendaalse kust. Strand en zee wanen zich in een serene rust. Helemaal verlaten is de kust echter niet. Uit het aardedonker doemt het strategisch gelegen clubhuis 'de Kentering' van de Bloemendaalse reddingsbrigade op. Daar is D66 Bloemendaal vanavond te gast ter eren van de jaarlijkse Valentijnsactie van onze partij. Ieder jaar zetten we op die manier een vrijwilligersorganisatie in het zonnetje. Gewapend met de overheerlijke D66-taart willen we onze waardering uitspreken over een vereniging die 24 uur per dag en 7 dagen per week alert is op het reven en zeilen aan de Bloemendaalse kust.

Van buiten horen we druk gepraat en gelach, het is druk vanavond. We verruilen de gure buitenlucht genoeglijk voor een warm onthaal in 'de Kentering'. In het clubhuis valt ons meteen een kleurrijk en enorm schilderij op. 'Een gift van Ruud de Wild', zo vertelt voorzitter Ruud Cloeck ons. Radio 538 is één van de sponsors en de Wild komt om de zoveel tijd langs om bij te praten.

Voordat de taart rondgaat vertelt Jerker dat de gemeente Bloemendaal trots is op een vrijwilligersorganisatie met een dusdanig professioneel karakter. Twee leden zijn altijd in het clubhuis aanwezig en in geval van nood leggen andere leden alles neer om reddingswerk uit te voeren. Natuurlijk passeert ook Johannes de bultrug even de revue. 'Als Johannes bij ons voor de deur had gelegen, had hij het zeker weten overleefd.', klinkt het overtuigd. Hoewel er hard om de opmerking wordt gelachen, tekent het ook de passie die het team heeft voor het redden van mens en dier.

De relatie tussen de reddingsbrigade en de gemeente Bloemendaal komt ook aan bod. De reddingsbrigade stelt over het algemeen erg tevreden te zijn met gemeente en haar raadsleden. De communicatie loopt soepel en men heeft het gevoel dat er ook iets met de inbreng van de brigade wordt gedaan. Toch worden er ook zorgen uitgesproken. Als strandtenten ook in de winter grote feesten gaan geven zal dat tot een toename in drukte leiden die niet makkelijk door de vrijwilligers kan worden opgevangen. Informatie om rekening mee te houden ten tijde van het verstrekken van de vergunningen.

D66 Bloemendaal wenst de reddingsbrigade Bloemendaal veel sterkte toe in het komende seizoen en hoopt in de toekomst op dezelfde goede manier met hen te blijven samenwerken.

Michael van Riet Paap

Fractie-assistent D66 Bloemendaal