dinsdag 6 juli 2010

De mooiste gemeente van Nederland!

<!–
div.Section1
{page:Section1;}
–>

Op deze klamwarme zomeravond begint de burgemeester de raadsvergadering van 1 juli zijn welkomstwoord met twee competitie resultaten: volgens Elsevier is Bloemendaal dit jaar de mooiste gemeente van Nederland! Licht gemorrel in de raadszaal, waarop de burgemeester de echte troef op tafel legt: gemeten naar kwaliteit is de gemeente ook hoog op de ranglijst geëindigd. Van de 430 beoordeelde gemeenten staat Bloemendaal op de 8ste plaats. Voorwaar een verheugende score !

De heer Remkes is benoemd als Commissaris van de Koningin voor de provincie Noord-Holland. In zijn speech voor de genodigden heeft de heer Remkes benadrukt ten aanzien van het samenvoegen van gemeenten voorstander te zijn van het organisch proces, daarmee neemt hij afstand van het VNG standpunt. Ook gaf hij aan dat veiligheid in de regio op zijn bijzondere aandacht kan rekenen.

De vergadering van vandaag is de laatste voor het zomerreces en het is ook precies een jaar geleden dat de burgemeester in Bloemendaal benoemd is.
Er zijn weer enige wijzigingen op de agenda. Op verzoek van de indiener Liberaal Bloemendaal wordt het agenda punt Interpellatie Marinehospitaal afgevoerd van de agenda – klaarblijkelijk vanwege afwezigheid van de fractievoorzitter.

Spreektijden voor de fracties en voor het college

Voor het eerst in de geschiedenis van Bloemendaal wordt er vanavond gewerkt met spreektijden. Er wordt een verdeelsleutel gehanteerd die recht doet aan de kleinere partijen, maar wel gebaseerd is op het aantal zetels per fractie. Omdat dit werken met de klok vooraf in het presidium is besproken heeft iedereen zich thuis met stopwatch in de hand kunnen prepareren.

Na het hameren waarbij m.b.t. Paswerk alsnog een amendement wordt ingediend omdat vanuit Paswerk deze week een wijziging op het stuk is gemaakt die de financiële bijdrage voor Bloemendaal alsnog halveert, over naar de bespreekpunten.

Centrale huisvesting gemeente Bloemendaal

Aan de kaders voor de centrale huisvesting worden veel spreekminuten besteed. De VVD richt zich vooral op het nu reeds beperken van de toekomstige mogelijkheid tot energie besparing, het CDA wil het graag rustig aan doen, de PVDA vindt kosten maken niet gepast, GL ziet forse besparingen in de toekomst en benadrukt de immateriële belangen en voor D66 is niets doen geen optie wat betreft renovatie van het gemeentehuis. D66 wil dat de multifunctionaliteit voor de uitwerking zo groot mogelijk is, het te bereiken duurzaamheidsniveau GPR8 wordt en in het ontwerp ruimte moet blijven om het hoogste duurzaamheidsniveau te realiseren. Over de nu vast te stellen flexfactor 0.7 vinden alle partijen elkaar. Welke bedragen er nodig zijn in een bestemmingsreserve voor renovatie van het gemeentehuis zal nader bepaald worden bij de begrotingsbehandeling. Het D66 amendement over duurzaamheidsniveau haalt het helaas niet.

"Schepijs"

Tijdens de schorsing wordt de raad getrakteerd door de jarige wethouder mevrouw Schep. Het verkoelend ijsje komt op het juiste moment.

Volgend jaar bezuinigen

De Kadernota 2011 stelt de kaders voor de begroting van volgend jaar en geeft heel wat meer consensus te zien dan de centrale huisvesting. Of de oorzaak hiervoor vooral bepaald wordt door de voelbare spanning om voldoende spreektijd te houden voor wat straks perse nog gezegd moet worden ,is niet duidelijk. Helder is dat de drie door D66 ingediende amendementen alle drie worden overgenomen.

Richtlijnen (maar niet te rigide) voor onderscheidingen

Het nieuwe voorstel onderscheidingen krijgt een amendement om te voorkomen dat de gemeente jeugdige sporters van “all over the world” gaat decoreren. De beperking tot Bloemendaalse sporters wordt overgenomen en het voorstel zelf krijgt een stemverklaring van LB en tegenstemmen van GL en PVDA.

Dorpshuis Vogelenzang wordt verbouwd

Vanuit de raad is er waardering voor de wethouder en het bestuur voor het feit dat er in de laatste fase coöperatief is samen gewerkt en er nu een transparant voorstel ligt voor de verbouwing van het dorpshuis in Vogelenzang. D66 stelt dat het in het vervolg duidelijker moet zijn welke rol wij als gemeente hebben in dit soort projecten: we zijn eigenaar en verhuurder. Dit dossier is door het door elkaar lopen van verschillende verantwoordelijkheden zeer onduidelijk geworden. Na een uitleg van de VVD , waarin zij laat weten pas na persoonlijke voorlichting tot het goede begrip van de basis voor deze verbouwing te zijn, wordt het budget voor de verbouwing van het dorpshuis goedgekeurd. De wethouder laat weten dat met de verbouwing in september wordt gestart.

Speerpunt duurzaamheid

De lokale milieuagenda 2010 is een aanvulling op het Milieuprogramma 2010, dat eerder vastgesteld is. De lokale milieuagenda geeft invulling aan het speerpunt duurzaamheid in het collegeprogramma en ondersteunt een aantal activiteiten op duurzaamheidsgebied en onderzoeksprojecten die besparing of toepassing van nieuwe energietechnieken onderzoeken. Precies die zaken waar je als gemeente een bijdrage kan leveren.

Veel rondvragen, maar nog weinig spreektijd over

Gelukkig voor D66 wordt er vanavond alleen nog op proef met spreektijd gewerkt, want we zitten al op drie minuten minus!

De burgemeester kon op onze rondvraag bevestigen dat het dreigende probleem van het niet halen van de aanrijtijden van de brandweer in Bennebroek verholpen is voordat het op ging treden. Het antwoord op de vraag over waarom de gemeente geen rijkssubsidie heeft aangevraagd voor de te bouwen woningen van Park Tetrode was minder positief. Het lijkt erop dat de gemeente niet verwacht dat er voor 1 januari 2011 gebouwd gaat worden.

3lly