vrijdag 12 februari 2010

div.Section1
{page:Section1;}
–>

Democraten 66 Bloemendaal heeft grote waardering voor mensen die in hun vrije tijd allerlei werkzaamheden verrichten met grote maatschappelijke waarde. Deze vrijwilligers zijn een belangrijke motor, die musea, sportorganisaties, zorg- en cultuurinstellingen aan de gang en ons erfgoed in stand houden.
Tijdens de jaarlijkse D66 Valentijnsactie wordt één van die organisaties in het zonnetje gezet.

Dit jaar is de keuze gevallen op de Stichting R. K. begraafplaats Adelbert.

De Adelbertkapel, een provinciaal monument, is een achthoekige kapel in expressionistische baksteenarchitectuur. Hij is ooit ontworpen als begraafplaatskapel voor de rooms-katholieke begraafplaats aan de Dennenweg in Bloemendaal en nu in gebruik als stiltecentrum.
De toegangspoort van deze begraafplaats ondergaat momenteel een metamorfose. Op initiatief van het bestuur van de Stichting R. K. begraafplaats Adelbert en met steun van provincie en gemeente, maar vooral ook met steun van diverse particulieren, zal de oorspronkelijke toegangspoort volgens het ontwerp uit 1923, gereconstrueerd worden. Toegangspoort en kapel zullen dan opnieuw weer de eenheid vormen die de architect, Dom Paul Bellot (1876-1944) destijds beoogde.

D66 Bloemendaal waardeert de inspanningen van de Stichting R.K. begraafplaats Adelbert voor het behoud van de kapel en het realiseren van de bijpassende toegangspoort. De D66 Valentijnstaart is daarom aangeboden aan Mathilde van der Kleij, voorzitter, Willem-Jan Beerkens, penningmeester, Wim Bonarius, secretaris en de beheerder van de begraafplaats Jan Steffens.