zondag 11 oktober 2009

Spectaculaire winst voor D66 bij gemeenteraadsverkiezingen

D66 krijgt drie raadsleden in de raad van de nieuwe gemeente Bloemendaal! 14% van de stemmen brengt ons van 1 naar 3 zetels.

"Matige opkomst en spectaculaire winst voor D66", met deze kop opende het Haarlems Dagblad. Een matige opkomst, dat is heel jammer, D66 zou graag een door meer mensen gekozen gemeenteraad zien. De democratie zoals in Nederland is iets om te koesteren. Ook de niet stemmers hebben invloed gehad op de samenstelling van de gemeenteraad. Door niet te stemmen stem je indrect mee in de keuze van de bewoners die wel stemmen. Hopelijk hebben de niet stemmers daar vrede mee. D66 zal in de komende raadsperiode meer erop letten dat bewoners weten wat er in de raad gebeurt.

Dan de uitslag, die is voor D66 natuurlijk fantastisch. Daarbij heeft geholpen, dat het landelijk goed gaat met de partij. Maar ook lokaal heeft D66 laten zien waar ze voor staat. Vele leden hebben samen met de fractie een geweldige campagne gevoerd en mee geholpen aan dit prachtige resultaat. Allen dank daarvoor.

Ik ben wel verbaasd dat de VVD en CDA vinden dat ze een zetel erbij gekregen hebben. Als je alleen kijkt naar het aantal raadsleden in de huidige raad van Bloemendaal zou je dat misschien kunnen zeggen. Maar het ging niet om verkiezingen in Bloemendaal alleen. Bennebroek wordt hierbij wel erg gemakkelijk over het
hoofd gezien. Twee gemeenten worden opgeheven en er ontstaat een nieuwe gemeente Bloemendaal. In Bloemendaal en Bennebroek is gestemd voor de nieuwe gemeente. Als je kijkt naar de verhoudingen in beide gemeenten, dan zijn alle partijen behalve D66 hetzelfde gebleven of achteruitgegaan. D66 is de echte winnaar.

Wij danken alle kiezers in Bennebroek en Bloemendaal voor het vertrouwen dat ze D66 hebben gegeven en zullen ons ten volle inzetten om ons verkiezingsprogramma waar te maken.

Alice Jeltes

Lees de volledige verkiezingsuitslag hier: http://www.fusiebloemendaalbennebroek.nl/verkiezingen/